New regulations set minimum service levels for fire and rescue services in England

The Home Office has recently announced new regulations concerning minimum service levels for fire and rescue services in England. These rules, outlined in the Strikes (Minimum Service Levels: Fire and Rescue Services) Regulations 2024, establish the percentage of fire engines and other vehicles that should be made available during a strike at 73%.

The purpose of these regulations is to ensure that essential services are maintained during periods of industrial action while upholding public safety. Under the Strikes (Minimum Service Levels) Act 2023, employers in specified public services, including fire, rail, health, and education, can issue “work notices” to employees to ensure the continuation of a minimum level of service.

Crime, policing and fire minister Chris Philp emphasized the critical role of fire and rescue services in society and the need to protect the public during emergencies. He stated that the new minimum service level for fire and rescue will help save lives.

These regulations have faced criticism from the Fire Brigades Union, with general secretary Matt Wrack calling them an “outrageous and authoritarian plan” to ban strikes in the fire and rescue service. According to Wrack, the government aims to use these regulations to attack the pay and conditions of firefighters and other workers.

The regulations require fire and rescue services to answer all emergency calls and respond to incidents as if it were a non-strike day. For control room staff, the approach is to carry out the functions of a control room as if it were a non-strike day. The government has left it up to individual fire and rescue services to determine how best to ensure these services continue to function, including exploring alternative sources of cover.

The minimum service level of 73% is based on a calculation of the proportion of days over the past five years that each fire and rescue service had more pumping appliances mobilized than the minimum service level would ensure. It is important to note that national resilience capabilities for major incidents, such as a terror attack or building collapse, are not included in this figure.

With the introduction of these regulations, the government aims to strike a balance between protecting public safety and allowing workers the ability to strike. The regulations will come into force once a trade union has informed a fire and rescue service of its intention to strike and the employer has taken appropriate action.

Die Heimarbeit hat kürzlich neue Vorschriften bezüglich der Mindest-Dienstleistungsniveaus für Feuer- und Rettungsdienste in England angekündigt. Diese Regeln, die in den Streiks (Mindest-Dienstleistungsniveaus: Feuer- und Rettungsdienste) Verordnungen 2024 festgehalten sind, legen den Prozentsatz der Feuerwehrfahrzeuge und anderer Fahrzeuge fest, die während eines Streiks zur Verfügung gestellt werden sollten, auf 73%.

Ziel dieser Vorschriften ist es sicherzustellen, dass während Zeiten industrieller Aktionen wesentliche Dienstleistungen aufrechterhalten werden, um die öffentliche Sicherheit zu gewährleisten. Gemäß dem Gesetz über die Streiks (Mindest-Dienstleistungsniveaus) von 2023 können Arbeitgeber in bestimmten öffentlichen Diensten, darunter Feuerwehr, Bahn, Gesundheit und Bildung, “Arbeitsmitteilungen” an Arbeitnehmer herausgeben, um die Aufrechterhaltung eines Mindest-Dienstleistungsniveaus sicherzustellen.

Der Minister für Verbrechen, Polizei und Feuerwehr, Chris Philp, betonte die wichtige Rolle von Feuer- und Rettungsdiensten in der Gesellschaft und die Notwendigkeit, die Öffentlichkeit während Notfällen zu schützen. Er erklärte, dass das neue Mindest-Dienstleistungsniveau für Feuer- und Rettungsdienste dazu beitragen werde, Leben zu retten.

Diese Vorschriften wurden von der Gewerkschaft der Feuerwehrleute kritisiert, wobei Generalsekretär Matt Wrack sie als “skandalösen und autoritären Plan” bezeichnete, Streiks im Feuerwehr- und Rettungsdienst zu verbieten. Laut Wrack zielt die Regierung darauf ab, diese Vorschriften zu nutzen, um Lohn- und Arbeitsbedingungen der Feuerwehrleute und anderer Beschäftigter anzugreifen.

Die Vorschriften verlangen von Feuer- und Rettungsdiensten, auf alle Notrufe zu reagieren und auf Vorfälle zu antworten, als ob es sich um einen Tag ohne Streik handeln würde. Für das Bedienpersonal gilt, dass es die Funktionen eines Bedienraums wie an einem Tag ohne Streik ausführen soll. Es liegt an den einzelnen Feuer- und Rettungsdiensten, zu bestimmen, wie sie am besten sicherstellen können, dass diese Dienstleistungen weiterhin funktionieren, einschließlich der Erkundung alternativer Deckungsmöglichkeiten.

Das Mindest-Dienstleistungsniveau von 73% basiert auf einer Berechnung des Anteils an Tagen in den letzten fünf Jahren, an denen jeder Feuer- und Rettungsdienst mehr Pumpfahrzeuge mobilisiert hatte als das Mindest-Dienstleistungsniveau sicherstellen würde. Es ist wichtig zu beachten, dass nationale Resilienzkapazitäten für größere Ereignisse wie einen Terroranschlag oder Einsturz eines Gebäudes in dieser Zahl nicht enthalten sind.

Mit der Einführung dieser Vorschriften strebt die Regierung ein Gleichgewicht zwischen dem Schutz der öffentlichen Sicherheit und der Möglichkeit für Beschäftigte an, streiken zu können. Die Vorschriften treten in Kraft, sobald eine Gewerkschaft einen Feuer- und Rettungsdienst über ihre Absicht zu streiken informiert hat und der Arbeitgeber angemessene Maßnahmen ergriffen hat.